8.1.2014

Onnistumisen tunteita

Tässä nämä.
Ei mitään kovin maata mullistavaa tai upea,
mutta niiden eteen on tehty enemmän työtä kuin 
minkään aiemman ompeluksen.

Nämä paidat (yöpaidoilta näyttävät)
 olen tuottanut alusta loppuun asti itse.
Rohkenin lopulta yrittää ja aloin uhkarohkeasti kaavanpiirtoon.
Piirsin kaavat ilman minkäänlaista apua tai mallia,
sekä vailla minkäänlaista tietämystä miten ne tulisi piirtää..

Usko loppui aika-ajoin hihan kaaren kanssa, siksi projekti hiukan kestikin.

Ensin piirsin peruspaidan kaavan.



Ei lopputulos nyt täydellinen ole, 
mutta olen erittäin tyytyväinen.
Tämä taitaa olla parhaiten istuva paitani.


Paidoissa suurimmaksi ongelmaksi minulle tulee kainalot.
Kainalot roikkuvat alhaalla ja niiden muokkaus kaavaan ei ole onnistunut näin hyvin kun tähän sain tehtyä.





Paidassa on sopiva 
väljyys vatsan kohdalla ja ylhäältä taas on istuva, 

juuri niinkuin tykkään :)




Hihat kaavoitin jo valmiiksi ylipitkiksi,
koska pidän niistä sellaisina.
Nyt ei tarvitse joka kerta lisätä mittaa tai mitata.



































Kun sain tämän kaavan valmiiksi, aloin miettiä raglan kaavan tekoa,
hullu minä.

Aiemmin olen käyttänyt jokatyypin kaavakirjan raglan paidan kaavaa, joka ei kyllä istu minulle.
Muokkasin tämän peruskaavan avulla raglanpaidan
ja ompelin koeversion.

Koeversiota varten ei ollut trikoota (sellaista jonka olisin raaskinut uhrata), 
niinpä leikkasin kaavan collegesta väljyysvaroilla.





 
 


Paita onnistui melko hyvin vaikka muokattavaa siinä vielä oli/on

ja kaava toimii myös istuvassa paidassa, 
se on jo testattu.


2 kommenttia:

  1. hyvältä näyttää ja itsekin opettelen itsekaavoittamista, joten ymmärrän, että sen kanssa saa aikaa kulumaan, mutta sitten kun saa hyvän kaavan piirrettyä itselle sopivaksi, on siitä iloa pitkäksi aikaa :)
    eevi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Minulla oli joskus harhakuvitelma että kaavoitus olisi helppoa. Se käsitys katosi kun huomasin kaavan muokkaamisen jo melko haastavaksi tietyistä kohdista. Loppujen lopuksi kaavan piirto alusta loppuun taisi olla kuitenkin helpompaa kun valmiin muokkaus kun ei ollut niitä itselle epäsopivia muotoja hämäämässä :)

      Poista